Новини

Цифрова трансформація в освіті: е-тренди та навички вчителя

office
Е-тренди в освіті та цифрові навички вчителя. Конспект виступу голови Комітету з цифрових технологій в освіті при МОН України Тетяні Нанаєвої на Цифровому конгресі для освітян.

Про цифрову трансформацію

Цифрова трансформація — глобальна проблема. Відповідні процеси відбуваються в кожній країні світу. Економіка і бізнес вимагають від нас нового покоління робочої сили. Водночас ми продовжуємо готувати фахівців для економіки, що заснована на ресурсах, а не на знанях. Нам потрібні діти, які володіли б навичками 21 століття, але ми продовжуємо оцінювати їхні знання, а не навчики. Наприклад, як оцінити креативність, навички групової роботи, так звані soft skills? Цифрові технології надають нам таку можливість.

Як змінився бізнес?

UBER — найбільший постачальник послуг перевезень, який не має жодного власного авто. Facebook — глобальна платформа для створення контенту, яка не володіє цим контентом, він належить користувачеві. Завдяки Skype ми спілкуємося з людьми з різних куточків світу, але сама компанія не володіє жодним телекомунікаційним обладнанням. Якщо раніше компанії боролися за ринок, зараз вони самі його створюють. Відповідні тенденції й на ринку праці. Раніше ми думали, чи візьмуть людину на роботу? Сьогодні ми думаємо: чи може ця людина сама створити собі та іншим робочі місця? Колись 30 років на одній роботі вважалися стабільністю. Сьогодня людина в 40 років змінює до 10 місць роботи. Це означає, що вона постійно навчається та вдосконалює навички, аби відповідати вимогам нової посади.

Цифрові тренди: минуле, сучасне, майбутнє

Швидкий інтернет, смартфони, ПК, хмарні сховища інформації та соціальні мережі — тренди 2010-2018 років. Сучасність, тобто тренди 2019 року, — VR, носимі пристрої, розумні будинки, під’єднані автомобілі, дрони, датчики та сенсори, нанотехнології та аналітика великих даних. Тренди наступних 10 років — штучний інтелект, робототехніка, блокчейн та криптовалюти, 3D-друк, розподілені обчислення, самокеровані машинb, економіка суспільного користування, нові технології в енергетиці. Чому це важливо для вчителів? Тому що нинішні школярі житимуть в такому світі. Чи здатні ми їх підготувати до такого майбутнього, чи сподіваємося, що вони самі навчаться?  

Суспільство майбутнього

Сучасні діти — громадяни світу. Вони спілкуються зі сверстниками зі всієї планети. Для них не існує кордонів між спільнотами або країнами. Суспільство майбутнього буде засноване на співробітництві. Знань буде настільки багато, що одна людина об’єктивно не зможе засвоїти всі. Ми житимемо в колаборації, додаючи вартості один одному. Суспільство майбутнього буде інтелектуальним, мобільним і безбар’єрним. З огляду на це освіта має стати персоніфікованою. Її мета — розвивати творчий потенціал кожної дитини.

Як змінюються освітні технології?

Нещодавно я спілкувалася з представником Сінгапура. Він розповів про їхню розробку: програму, яка допомагає учням писати есе. Дитина пише твір на комп'ютері, а програма аналізує текст та знаходить орфографічні та стилістичні помилки, перевіряє вокабулярний апарат та чи відповідає він стандартам, перевіряє, чи логічно учень викладає свої думки. Більше того, програма підкаже, до якої теми слід повернутися та який матеріал повторити, щоб не повторювати цих помилок. Програма аналізуватиме і наступний твір, отже зможе відстежити прогрес. В майбутньому, можливо, вона зможе пристосовуватися до персональних особливостей кожної дитини: комусь потрібно повторити тричі, а комусь більше. Одна дитина сприймає інформацію аудиально, інша — візуально, тощо.

Тенденції в освіті

Раніше головним в класі був вчитель. Сьогодні завдання вчителя організувати навчання таким чином, щоби в центрі були учні. Традиційний клас переходить у flipped classroom або перевернутий клас: спочатку вчитель надає інформацію для вивчення вдома, а потім разом у класі ви обговорюєте та практикуєте. З незалежного навчання ми переходимо на колаборативне або спільне навчання. Наприклад, коли на уроці німецької діти можуть спілкуватися з носіями мови з Німеччини. Існує безліч сучасних інструментів для навчання. Наприклад, безкоштовні масові онлайн-курси для підвищення кваліфікації вчителів. Є електронні лабораторії для дітей. Якщо дитина хоче вивчати астрологію, вона може написати листа в Австралію чи в Німеччину і приєднатися до телескопу онлайн. Школярка з Одеси написала в Австралію, спостерігала за зірками та зробила відкриття. Лабораторії має також Мала академія наук. Які навички потрібні, щоби користуватися цією можливістю — комунікативні, просто написати листа.

Що може стати розвагою для дітей?

Дещо нове — те, чого вони раніше ніколи не чули. Челлендж — виклик або змагання. Дослідження — завдання, виконючи яке можна зробити відкриття. Рольові ігри. Завдання, що передбачають взаємодію з однокласниками. Стратегія — завдання щось придумати, організувати команду, керувати процесами, тощо. Цифровий навчальний контент має бути занурюючим та інтерактивним, мультисенсорним та інтерактивним, відповідним до культури та мови, відповідним до стандартів і навчальних програм, доступним онлайн і офлайн.

Навички, якими має володіти вчитель

Комітет розробив Стандарт цифрової компетентності педагогічного працівника. Ми взяли за основу європейський стандарт DigComEdu та адаптували його. Йдеться про декілька аспектів. Навички використання технологій для власного професійного зростання. Яким чином ви використовуєте технології для навчання та організації роботи дітей? Яким чином ви використовуєте комп'ютерні технології для оцінки дітей? Як ви створюєте чи використовуєте ресурси? Яким чином ви розвиваєте можливості для дітей, надихаєте їх? Яким чином ви формуєте цифрову компетентність своїх учнів?

Точки зростання для вчителів

Поставьте собі декілька запитань. Якщо відповідь «так» — ви на правильному шляху. Якщо «ні» — використайте це як точки для зростання.
  • Чи створюєте ви персональну спільноту для дитини, де вона б могла навчатися — в групі, в парі, з наставником, зі старшокласниками, тощо?
  • Чи оцінюєте ви навички учнів в електронному вигляді?
  • Чи організовуєте ви колаборацію дітей?
  • Чи залучаєте зовнішніх експертів? Наприклад, знайти відповіді на питання дитині може допомогти сторонній експерт в нашій країні чи в іншій.
  • Чи створюєте ви свої ресурси, чи користуєтесь іншими, не порушуючи чужу інтелектуальну власність та захищаючи власну?
  • Чи створюєте ви умови, в яких учень міг би досліджувати та відкривати?

Роль вчителя

Вчитель більше не єдине джерело знань для учнів. Вони отримують інформацію з різних джерел, завдання вчителя — направити, познайомити з джерелами, навчитися користуватися ними та захищати себе в мережі. Раніше ми говорили про комп’ютеризацію, потім про інформатизацію, а зараз — про дигіталізацію. Раніше ми хотіли, щоби учні робили те, що їм говорять. Потім ми намагалися зробити навчальний процес цікавим та захоплюючим, мотивувати та залучати учнів. Зараз ми маємо надати дітям силу, розширити їхні можливості, дати такі знання і навички, щоби вони могли навчатися протягом всього життя. Будьте агентами змін. Не бійтесь ставити питання: чому в нас немає інтернету в класі? Чому в нас старе обладнання? У нас децентралізація. Не чекайте, коли гроші зверху прийдуть, вони є в вас на місцях. Ставте питання, будьте наполегливими, стукайте і вам відкриють.
До списку всiх новин
News

Ще новини

Відповідальне навчання: Agile і Scrum в шкільному класі
Детальніше
Цифрова грамотність: що це і навіщо українцям
Колонка заступниці міністра цифрової трансформації з питань євроінтеграції України Валерії Іонан.
Детальніше
10 цікавих вправ для розвитку навичок командної роботи в середній школі
Вправи з тімбілдінгу допоможуть учням середньої школи навчитися співпрацювати, спілкуватися, вирішувати проблеми та виражати емпатію.
Детальніше

Хочу приєднатися