Новини

Цифровізація економіки неможлива без відповідних зрушень в освіті, без послідовних, системних зусиль всіх стейкхолдерів, — Тетяна Нанаєва

office
Комітет з цифрових технологій в освіті при Міністерстві освіти та науки України (утворений за Наказом МОН України № 516 від 22.05.2018 року), прозвітував про роботу за минулий рік та визначив першочергові завдання на майбутнє. Засідання відбулося під головуванням Тетяни Нанаєвой, голови Комітету. Протягом року Комітет в основному концентрував увагу на тих напрямках, які пріоритетними для себе визначило Міністерство. Експерти Комітету ініціювали та брали участь у розробці низки важливих документів та надавали пропозиції до них. Насамперед, до Закону про повну загальну середню освіту, Концепції розвитку педагогічної освіти, конкурсного відбору електронних підручників, стандартів цифрової компетентності учнів і педагогічних працівників, тощо. Загалом понад 20 документів. Наразі триває робота над стратегією цифровізації освіти, попереду — напрацювання плану дій для її втілення. «Я хочу подякувати всім членам Комітету, зовнішнім експертам, які додавали вартості нашим напрацюванням, за час, натхнення та експертизу. Сінергія дуже важлива для суспільства і досягнення реальних результатів. Якщо створюються цифрові сервіси в галузі електронного врядування, охорони здоров’я та загалом цифрової економіки, необхідно, щоб суспільство, учні, випускники впевнено володіли цифровими навичками. Так пропозиція Комітету щодо створення стандарту цифрової компетентності педагогічних працівників, яку ми запропонували додати до Концепції розвитку педагогічної освіти у 2018 році, призвела до створення опису цифрової компетентності педагогічних працівників у 2019 році. Далі виникає потреба в оновленні і внесенні змін у програми підготовки та підвищення кваліфікації вчителів закладів загальної середньої освіти, у положення про атестацію та сертифікацію, тощо. Як бачимо, навіть одна проста ідея здатна змінювати і покращувати вимоги, програми і процеси цифровізації з середини», — сказала Тетяна Нанаєва. Опис цифрової компетентності для педагогічних працівників вже подано в МОН та у найближчий час буде винесено на обговорення. «Отримали відповідь, що документ розроблений якісно і жодних до нього зауважень немає. Він потужний, великий і деталізований», — наголосила проректор Київського університету ім. Бориса Грінченка Наталія Морзе, керівник робочої групи з розробки опису цифрової компетентності педагогічних працівників. «Протягом року, багато пропозицій Комітету було враховано МОН та відповідними департаментами та інституціями, але, на жаль, далеко не всі. Для МОН проблеми цифровізації, на жаль, не є пріоритетними. Так, Державна служба якості освіти, яка проводила пілотну сертифікацію вчителів початкових класів, не врахувала пропозиції Комітету щодо перевірки володіння цифровими навичками вчителів, які проходили сертифікацію. Виникає питання, як можуть агенти змін НУШ не володіти цифровими навичками? Як вони формуватимуть в учнів цифрові навички, які зазначено Державним стандартом? Також не враховано всі пропозиції Комітету до Наказу МОН «Про затвердження методичних рекомендацій щодо використання коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію заходів, спрямованих на підвищення якості освіти». На майбутнє ми очікуємо на більш щильну співпрацю з МОН та його підрозділами», — наголосила Тетяна Нанаєва. Протягом року Комітет звертав увагу також на питання кібербезпеки, що є одним із найактуальніших викликів сьогодення. Комітет аналізував вміст навчальних програм і дійшов до висновку: ті, хто сворює та затверджує навчальні програми, явно не усвідомлює дану загрозу і не закладає відповідний вміст і вимоги для підготовки молоді. Саме тому члени Комітету доклали зусиль для створення та отримання грифів МОН на два курси програм академій Cisco — «Вступ до кібербезпеки» на 17 годин та «Основи кібербезпеки» на 35 годин. Тренінгове навчання за цими курсами, яке було проведено на базі Тернопільського національного технічного університету, пройшли 50 викладачів ВНЗ та понад 200 вчителів шкіл. За словами керівника програм Cisco Networking Academy Олени Домотенко, безкоштовне навчання для педагогів триватиме і в наступному році. Закликаємо інші установи та організації звернути увагу на дане питання. Ми плануємо проаналізувати і відповідні навчальні програми ПТО та ЗВО на предмет тем з кібербезпеки. Ризики та інформація стосовно цього питання, на жаль, швидко змінюються і оновлюються, а заклади освіти не встигають оновлювати вміст навчальних матеріалів. Зі свого боку засновник STEM-центру «Сократ» Сергій Дзюба повідомив, що наразі в рамках громадського проекту розробляються матеріали для вчителів початкової школи з основ кібербезпеки на 16 годин: «Очікується, що навчальні тренінги з кібербезпеки пройдуть близько 550 вчителів міста Київ. Крім того, ці методичні матеріали будуть доступні для всіх охочих онлайн». Члени комітету обговорили також питання вивчення предмету «Інформатика», загрозу нівелювання знань та цифрових компетентностей при інтеграції предметів, проблему підготовки і наявності фахівців з інформатики в ЗЗСО, проблеми STEM та взагалі точних наук в ЗСО та вищій освіті. Тенденції негативні, і все це явно не сприяє інноваційному зростанню держави в цілому. «Щодо цифровізації освіти в МОН, на жаль, наразі немає системності, послідовності та спадкоємності, відсутній окремий підрозділ, який би опікувався цим напрямком. Це наскрізне питання. Ми продовжимо його підіймати. Досі відсутня стратегія цифровізації освіти, немає плану дій щодо її реалізації на всіх рівнях, не чітко визначені ліцензійні вимоги та вимоги щодо цифровізації при акредитації освітніх установ, заклади освіти у більшості не мають планів цифровізації. В цьому контексті ми і говоримо про «індекс цифрової готовності» навчальних закладів. Ми передбачаємо, що це буде той самий інструмент, який визначатиме стан речей у кожному окремому закладі освіти та стимулюватиме створення і реалізацію планів їх цифровізації», — додала Тетяна Нанаєва. Протягом минулого року голова Комітету брала участь у засіданнях Координаційної ради з питань розвитку цифрової економіки та суспільства України при КМУ, у Форумі з Цифрового розвитку України, інших заходах спрямованих на цифровізацію освіти, економіки та суспільства. Вочевидь, система освіти не встигає і не забезпечує підготовку молоді до викликів сьогодення, підготовку нового покоління робочої сили до побудови інноваційної цифрової економіки в країні. Ми наразі вважаємо за потрібне у наступному навчальному році провести засідання Колегії МОН стосовно цифровізації освіти щоб проаналізувати відповідність трансформаційних змін в освіті тим завданням, які ставить державі цифрова економіка. Стратегічними цілями Комітету визначено: 1) подальше сприяння розбудові в Україні інформаційного суспільства та переходу освіти на новий інноваційно-технологічний рівень, 2) експертиза законодавчих та інших документів МОН через призму ІТ, з урахуванням кращого досвіду впровадження ІТ в освіті України та в світі, 3) експертний аналіз та пропозиції стосовно цифровізації освіти в цілому, 4) забезпечення ефективної внутрішньої та зовнішньої комунікації. Комітет зосередиться на розробці та впровадженні стратегічних документів та нововведень для цифровізації освіти. У числі нововведень крім«індексу цифрової готовності» в Комітеті обговорюється створення окремого підрозділу або призначення CDO (Chief Digital Officer) в МОН України, який би комплексно, системно і послідовно опікувався питаннями цифровізації освіти. На майбутнє Комітет планує також більше уваги приділяти цифровізації профтехосвіти та вищої освіти. Комітет має наміри сприяти більш системному і послідовному підходу в питаннях цифровізації освіти і таким чином сприяти розвитку цифрової економіки та цифрового суспільства, які наразі є одним із пріоритетних завдань у нашій державі. Комітет відкритий до пропозицій та співпраці у напрямку цифровізації освіти. В рамках засідання також прийнята низка організаційних рішень: затверджені зміни у персональному складі та переобрано голову Комітету.
До списку всiх новин
News

Ще новини

Чему учить детей. Шесть навыков для успешного будущего
Валерий Омельченко, вице-президент Ассоциации налогоплательщиков Украины, автор социальной инициативы ІТ-школяр, владелец HUB 4.0.
Детальніше
Слідом за кібербезпекою в українські школи йде мікроелектроніка
Сучасна школа потребує сучасних знань!
Детальніше
В Україні школярі вивчатимуть основи кібербезпеки
Вже з початку нового навчального року.
Детальніше

Хочу приєднатися