Новини

В Києві з’явився перший дитячий факультатив з вивчення технологій штучного інтелекту

office

До якої реальності середня школа має готувати дітей? Наприклад, до такої, де ринок технологій штучного інтелекту (AI) щороку зростатиме на третину. За даними міжнародної консалтингової компанії Frost & Sullivan, до 2022 року сумарний обсяг ринку AI досягне $52,5 млрд. Це в 4 рази більше, ніж у 2017 році. За стрімким розвитком технологій і компетенцій подекуди не встигають найпрогресивніші освітні системи. В Україні ж розрив між глобальними трендами і середньою школою намагається подолати позашкільна освіта. Наші школярі вивчають програмування, робототехніку, 3D-друк, web-технології поза школою — на факультативах, курсах і гуртках. Нещодавно в Києві вперше в Україні розпочав роботу дитячий факультатив зі штучного інтелекту. IT-школяр відвідав заняття та поспілкувався з автором ідеї та викладачем Сергієм Ченашем.

Як з'явилася ідея створити факультатив і чому вибрали саме штучний інтелект?

Я викладаю електроніку і давно працюю саме з технічною дитячою творчістю. Є питання, як в цій творчості дати дитині якомога більше напрямів для пізнання. У цьому контексті я вважаю штучний інтелект оптимальним. Зараз поясню. Набирає популярність STEM-освіта. Щоб займатися штучним інтелектом, потрібно розібрати, що таке інтелект в принципі, як працює мозок, як працює нейрон і природні нейронні мережі. Це вже біологія. Коли ми переходимо до технічної реалізації, потрібно програмування і математика. Крім цього, є й апаратна реалізація нейромереж: нейропроцесори, нейрокомп'ютери. Тут вже потрібна електроніка. Плюс до всього штучний інтелект він же не сам по собі існує, він працює для різних технологій, у яких теж потрібно розбиратися. Тому вивчення штучного інтелекту це і є справжнісінька STEM-освіта, в якій дитина розвивається комплексно і всебічно.

І крім цього це можливість бути затребуваним на ринку праці. IT-фахівці зараз найбільш затребувані

Ми вчимося не просто заради того, щоб вчитися. Людина набуває навички і знання, щоб успішно організувати своє життя. Я коли вивчав, який напрямок найбільш перспективний з точки зору професійного старту, прийшов до висновку, що це штучний інтелект. По-перше, як показує мій досвід, починати можна з 13 років. Великих матеріальних вкладень не потрібно, необхідний тільки інтерес і працьовитість учня. По-друге, дуже висока затребуваність у фахівцях, які можуть навчати нейромережі і будувати системи штучного інтелекту. Всі великі компанії по всьому світу буквально полюють на таких фахівців. Тому що одну і ту ж нейромережу двоє людей навчать абсолютно по-різному. Крім навичок тут важлива професійна інтуїція, а здобути її можна лише з досвідом. Тому чим раніше дитина починає, тим краще її результат.

Тобто на факультативі навчаються діти від 13 років і старше?

Зараз займається 6 осіб з 8 по 11 клас. Займаються 8-класники, яким я викладаю електроніку на базі 52-школи. Перша група невелика, але, з іншого боку, це і добре, тому що немає випадкових людей, прийшли хлопці, яким це цікаво і які вже намагалися щось зробити самостійно. Група дуже сильна, задають такі питання, що викладачеві іноді доводиться вчитися разом з ними.

Більше того, ви першопрохідці?

Наскільки я знаю, це перший такий факультатив для дітей в Україні. Є аналогічні курси для студентів, для дорослих. З дитячим курсом саме зі штучного інтелекту ми перші.

Коли ви стартували?

Це пілотний проект, він почався тільки в цьому навчальному році. Курс ми ведемо до літніх канікул, а з наступного року я буду запускати на весь навчальний рік — з вересня і до кінця травня. Я сподіваюся, що з дітьми, які зараз займаються, ми закінчимо цей оглядовий курс, за літо вони виконають завдання з формування своїх проектів, і далі будемо працювати в форматі проектного навчання.

Молодші діти не відстають від старшокласників?

Спочатку я задумував курс для школярів, які не знають математику на високому рівні, не знають програмування. Тобто планувався оглядовий вступний курс. Але прийшли такі хлопці, для яких програмування взагалі не питання. Питаєш, якою мовою ти пишеш, а вони відповідають, а якою потрібно? Наприклад, Назар Поночевний зараз готує документи, щоб їхати в США і представляти там свою систему штучного інтелекту. Назар в 11 класі. Він створив глибоку нейромережу, 80 рівнів. Що вона робить? Уявіть, ви робите рекламний ролик, зробили нарізку з відео і тепер повинні підібрати музику. Так ось нейромережа аналізує відео і підбирає найбільш емоційно відповідну музику до відеоряду. Вона аналізує базу аудіороликів, це може бути 3-4 тисячі записів, вибере і запропонує вам умовно 10 найкращих. Це феноменально. За Назара я спокійний, він в житті вже стартував. Ще школи не закінчив, а вже зробив хороший проект, який, я впевнений, переросте в успішний стартап. Це під силу всім.

Як проходять ваші уроки? Ми були на одному занятті, тоді діти працювали з «залізом»

Виходячи з публікацій в пресі та інтернеті, складається враження, що штучний інтелект це виключно нейромережі. Людина непідготовлена так і думає. Завдання курсу показати, що штучний інтелект це не тільки і не стільки нейромережі, це багато інших цікавих технологій. Перш за все штучний інтелект характеризується машинним навчанням, здатністю навчатися. Навчання має два методи: дедуктивний та індуктивний. Дедуктивний метод — це вже набутий досвід, відкриті закони, встановлені правила, він працює від загального до конкретного. За цим методом здійснюється спроба передати досвід людини машині. Індуктивний метод працює, коли немає встановлених правил, є невизначеність і машина або живий об'єкт методом проб і помилок виявляє якісь закономірності і діє відповідно. А ще є умови повної невизначеності і великого потоку даних. У них свою ефективність показали нейромережі. Це третій найбільший підрозділ. Я знайомлю дітей з усіма цими напрямками, щоб у них був більш широкий погляд на штучний інтелект. Щоб вони могли орієнтуватися у всіх методах і технологіях, в залежності від проекту вибирати оптимальну і заглиблюватися в неї.

Наразі ви єдиний викладач?

Поки я один. Коли будемо ускладнювати програму, звичайно, шукатимемо більш вузьких фахівців. Я фахівець з електроніки. Ми пройшли з хлопцями всі напрямки машинного навчання, дійшли до нейромереж і зараз розбираємо апаратну реалізацію нейромереж, апаратні прискорювачі. Відповідно, даю їм стислий і досить концентрований курс електроніки. Група сильна і такий підхід працює. Можливо, програма майбутнього курсу буде легшою. Але зараз ми йдемо дуже інтенсивно, і мені подобається такий темп. Це дуже надихає.

До списку всiх новин
News

Ще новини

Тетяна Нанаєва: Україні потрібна політика цифровізації освіти та окремий орган, який би нею опікувався
Інтерв'ю голови експертно-дорадчого Комітету з цифрових технологій в освіті при Міністерстві освіти і науки Тетяни Нанаєвой.
Детальніше
10 способів зробити навчання цікавішим
Рекомендації магістра наук в галузі освіти у Державному коледжі Буффало, Університет штату Нью-Йорк, Джанель Кокс, які допоможуть учням отримувати задоволення від навчання.
Детальніше
IT-школяр підтримав першу українську команду на First Robotics Competition у Туреччині
Проект Neurablink вразив суддів конкурсу та виборов перемогу в номінації Judges' Award!
Детальніше

Хочу приєднатися