Новини

Відповідальне навчання: Agile і Scrum в шкільному класі

office
Кожний проект — від дослідження у середній школі, до розробки мобільного додатку — повинен бути керованим, ретельно спланованим і послідовним у реалізації. Аби досягти успіху, команда має розуміти пріоритетність завдань, розподіл обов’язків, покроковий план дій та завдань, які потребують вирішення. Вміння організувати таку роботу — це і є популярний нині project management або управління проектами. Чи корисна ця навичка? Так, причому в будь-якій сфері діяльності. Чи можна розвивати її зі школи? Так. Ба більше, підходи та методики зі сфери PM здатні зробити навчальний процес варіативним та захоплюючим!

Корисні посилання для тих, хто хоче знати більше:

Джефф Сазерленд «Революційний метод управління проектами»;

офіційне керівництво The Scrum Guide англійською;

глосарій з основними термінами російською на Habr.

Що таке Agile і Scrum?

Agile і Scrum — найпопулярніші терміни з управління проектами. Розберемося, що це таке та звідки взялося. Agile (з англійської спритний) — це, умовно кажучи, комплекс цінностей і принципів, якими керуються команди під час роботи. Наприклад, чотири основні ідеї Agile викладені у спеціальному Agile Manifesto:
  • люди і взаємодія важливіші процесів та інструментів;
  • працюючий продукт важливіше вичерпної документації;
  • співпраця важливіша узгодження умов контракту;
  • готовність до змін важливіша за слідування попередньому плану.
Натомість Scrum — це фреймворк (або шаблон), який використовується для реалізації Agile. Просто пояснює Нова освіта. Наприклад, якщо Agile — це процес схуднення, то Scrum — це виконання спортивних вправ задля досягнення мети. Вважається, що першими в світі працювати за Agile почали японські технологічні гіганти Toyota, Fuji і Honda наприкінці минулого століття. Гнучкі методи їхньої роботи вивчав американський програміст Джефф Сазерленд, який потім розробив Scrum. Сьогодні крім IT Agile та Scrum використовують будь-де, адже це універсальний спосіб організувати команду і виконати більше роботи за менший час.

Agile і Scrum в школі

Засновник підходу Scrum в освіті — Віллі Війнандс, вчитель хімії та фізики з Нідерландів. EduScrum — система навчання, в якій відповідальність за освітній процес передається від вчителя до учнів. Відтак вони стають більш ініціативними та самостійними. Ще один важливий плюс: залучення учнів, адже кожний занурюється в роботу. В такій системі на перший план ставиться ефективність взаємодії, використання особистих якостей учнів та розвиток особистості. Методика успішно застосовується в школах Нідерландів, Швейцарії, США, Іспанії, Німеччини та починає набирати популярності в Україні. EduScrum можна застосовувати в початковій, середній та старшій школах та на будь-якому уроці — фізика, хімія, біологія, математика, література, тощо.

Початок роботи

Команда EduScrum складається з вчителя (тобто, власника продукту) і учнівських команд. На першому етапі вчитель має розробити маршрутний аркуш для «спринта» (серії уроків за обраною вами темою). Аркуш може містити: назву теми, джерела теоретичної інформації, практичні вправи, необхідні знання та навички, які учень повинен здобути, дати та формат перевірки знань — наприклад, контрольна або захист проекту. Примірник маршрутного аркуша потрібно роздати або кожному учню, або кожній команді.

Командоутворення

Запорука успіху — невеличкі команди з 3-5 учнів. Діти можуть самі розбитися на команди, або вчитель може запропонувати гру або жеребкування: аби діти спілкувалися з усіма членами учнівського колективу, а не лише з товаришами. Кожна команда обирає свого едускрам-майстра, тобто лідера. Він підтримує атмосферу в команді, допомагає організувати роботу та відповідає за коректне розміщення стікерів на дошках. Аби додати творчості та гейміфікації, вчитель може запропонувати командам обрати собі назву та девіз. 

Планування та робота

На наступному етапі команди мають спланувати свою роботу на наступні 1-2 уроки. Керуючись маршрутними аркушами, команди самостійно вирішують, як їм виконувати роботу та які саме вправи робити (тому важливо, щоб їх було декілька на вибір). Таким чином діти самостійно керують навчальним процесом: можуть виконати всі запропоновані завдання, взяти додаткові або обмежитися двома та перейти на вищий рівень. Вчитель і команди заздалегіть встановлюють таймінг роботи. Співпраця між командами вітається. Діти мають можливість звертатися один до одного за порадами або ділитися ідеями. Вони також можуть звертатися за допомогою до вчителя.

Scrum-дошка

Головна цікавинка та неодмінний елемент EduScrum — Scrum-дошка. Це планер і звіт команд водночас. Дошку достатньо розділити на три поля:
  1. План. Сюди команда прикріплює стікери з завданнями (один стікер = одне завдання).
  2. В роботі. Сюди команди переклеюють стікери з завданнями, над якими працюють просто зараз. Так команда чітко розставляє пріоритети, а вчитель бачить, чим займається кожна з команд.
  3. Зроблено. Сюди команди переміщують стікери із вже виконаними завданнями. Тут важливі два аспекти. По-перше, на початку роботи команди самостійно визначають критерії завдань, що відповідають результату «виконано». По-друге, команда не може переклеїти стікер в поле «Зроблено», якщо хоча б один з членів команди не зрозумів вирішення завдання.
 

Декілька вимог до Scrum-дошок

  • Бажано, щоби в кожної команди була окрема дошка (ватман, фліпчарт, тощо). Якщо такої можливості немає, командам потрібно роздати стікери різних кольорів.
  • Дошки має бути видно всім учням.
  • Розклеювати стікери може вся команда, але лідер відповідальний за те, щоби кожна наліпка з них опинилася у правильному полі.
До речі, такі дошки — класний інструмент для планування власного денного розкладу або хатньої роботи для дітей.

Лист самоконтролю

На початку кожного наступного уроку команди проводять міні-збори: протягом декількох хвилин обговорюють плани та завдання на урок, вирішують, як долатимуть перешкоди.

Наприкінці спринту (перед підсумковим контролем) кожен учень має самостійно оцінити свої знання. В аркуші зворотного зв’язку він помічає, чому навчився, а чому — ні. Так кожна дитина зможе оцінити свою підготовку до контрольної та знатиме, над чим потрібно додатково попрацювати. Після контрольної, учні разом з вчителем можуть повернутися до аркушів самоконтролю та перевірити ступінь об’єктивності самооцінки.

Кількість корисних навичок, які Scrum допомагає розвивати в дітях, складно навіть перелічити. Стратегічне планування, лідерські якості, навички самостійного навчання, ініціативність, командна робота, відповідальність за спільний результат — це неповний перелік. Отже це та технологія, про яку точно варто дізнатися більше та спробувати у власному класі.

Джерела

Нова Освіта: Scrum&Agile: що це таке та кому може знадобитися?, Методика EDU-SCRUM в освіті
TeachHub: SCRUM-дошка: як ефективно використати вчителю та учням
Блог вчителя фізики Євгенії Родіонової
До списку всiх новин
News

Ще новини

Цифрова трансформація в освіті: е-тренди та навички вчителя
Е-тренди в освіті та цифрові навички вчителя. Конспект виступу голови Комітету з цифрових технологій в освіті при МОН України Тетяні Нанаєвої на Цифровому конгресі для освітян.
Детальніше
Цифрова грамотність: що це і навіщо українцям
Колонка заступниці міністра цифрової трансформації з питань євроінтеграції України Валерії Іонан.
Детальніше

Хочу приєднатися